Algemene voorwaarden

ALGEMENE VOORWAARDEN F&K LOGISTICS

 

1. Toepassingsgebied

 

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle professionele relaties tussen F&K LOGISTICS en haar contractspartijen, ongeacht of deze contractspartij een handelaar dan wel een particulier uitmaakt.

 

Dit houdt in dat de algemene voorwaarden van de contractspartij, onder welke vorm dan ook, op geen enkele wijze toepassing kunnen vinden in de relatie tussen F&K LOGISTICS en de contractspartij.

 

Door de loutere aanvaarding van de aanbieding door F&K LOGISTICS, of door het begin van uitvoering van haar diensten en activiteiten aanvaardt de contractspartij onderhavige algemene voorwaarden.

 

De contractspartij van F&K LOGISTICS maakt zich sterk voor de bestemmeling en eventueel derde belader van het vervoer, dat deze kennis hebben van en akkoord gaat met onderhavige voorwaarden.

 

De contractspartij van F&K LOGISTICS zal F&K LOGISTICS vrijwaren voor elke schade die zij zou kunnen lijden doordat de bestemmeling of eventuele derde belader onderhavige voorwaarden niet naleeft alsook voor alle bedragen waartoe F&K LOGISTICS zou kunnen aangesproken worden door de bestemmeling of derde belader wanneer deze stelt geen kennis gekregen te hebben van de voorwaarden waardoor de aansprakelijkheid van F&K LOGISTICS niet beperkt zou kunnen worden.

 

 

2. Toepasselijk recht

 

Onverminderd enige andere dwingrechtelijke bepalingen, zijn op elke transportopdracht en haar uitvoering, ongeacht of dit een nationaal, dan wel internationaal, gewoon, zwaar of uitzonderlijk transport, dan wel een pakketdienst betreft, de dwingende bepalingen van het CMR-verdrag van toepassing.

 

 

 

3. Vrachtgelden, vervoerskosten en betalingsvoorwaarden

 

De door F&K LOGISTICS opgegeven tarieven zijn steeds nettoprijzen excl. BTW.

 

Eventuele toeslagen dienen hier nog bij geteld te worden, vb.: wachturen, ADR-toeslag, douanescan, tussenstop, fysieke controle, dieseltoeslag, enz.

 

Tarieven voor deze toeslagen zijn op aanvraag beschikbaar en kunnen variabel zijn.

 

De contractspartij blijft gehouden tot betaling van de vrachtprijs, zelfs indien F&K LOGISTICS verzoekt om de vrachtprijs te innen bij de bestemmeling of een derde.

 

Het laden en lossen van de vervoerde goederen is niet inbegrepen in de vrachtgelden en dient te gebeuren op kosten en risico van de contractspartij.

 

Behoudens inzoverre schriftelijk anders overeengekomen tussen partijen, zal F&K LOGISTICS in het geval van een nationaal vervoer een uur voor het laden en een uur voor het lossen voor haar rekening nemen. In het geval van internationaal vervoer bedraagt dit twee uur voor het laden en een twee uur voor het lossen. Bij overschrijding van deze laad- en of losduur, aanvaardt de contractspartij om de vervoerder te vergoeden aan het geldende uurtarief van 45 EUR per begonnen uur.

 

Elke annulatie van de geplande vervoeropdracht door de contractspartij tot 24 uur voor de aanbieding van het voertuig op de plaats van afzending zal aanleiding geven tot het betalen door de contractspartij van een forfaitaire schadevergoeding ten belope van 50% van de overeengekomen vrachtprijs en al de reeds door F&K LOGISTICS uitgestelde kosten.

 

Elke annulatie van de geplande vervoeropdracht door de contractspartij na deze termijn zal aanleiding geven tot het betalen door de contractspartij van een forfaitaire schadevergoeding ten belope van 100% van de overeengekomen vrachtprijs en al de reeds door F&K LOGISTICS uitgestelde kosten.

 

Alle facturen van F&K LOGISTICS dienen op de vervaldag vermeld op de factuur voldaan te worden.

 

Voor zover F&K LOGISTICS geen tijdige en integrale betaling ontvangt, worden, zonder verdere ingebrekestelling, interesten aangerekend vanaf de vervaldag van de factuur, aan de interestvoet voorzien door artikel 5 van de Wet d.d. 2 augustus 2002 betreffende de betalingsachterstand bij handelstransacties, alsook geeft dergelijke niet-tijdige en/of niet integrale betaling aanleiding tot een schadevergoeding van 10 % van het openstaande bedrag met een minimum van 125 EUR

 

Het is de contractspartij uitdrukkelijk verboden om de facturen van F&K LOGISTICS te compenseren met welk danige vordering die zij meent op F&K LOGISTICS te kunnen uitoefenen.

 

 

4. Verplichtingen contractspartij

 

Elke vervoersopdracht zal zo gedetailleerd mogelijk opgegeven worden door de contractspartij. Het exacte gewicht en de afmetingen van het te vervoeren materiaal zullen opgegeven worden.

Speciale kenmerken, zoals een asymmetrisch zwaartepunt, een zeer kwetsbaar element van het materiaal, specifieke draagpunten, gevaarlijke producten, zullen steeds opgegeven worden.

Indien het door F&K LOGISTICS aangewende voertuig ongeschikt blijkt omdat er incorrecte of onvolledige informatie werd meegedeeld door de opdrachtgever, zal de kostprijs hiervan integraal ten laste van de contractspartij vallen.

 

Wanneer F&K LOGISTICS in het kader van de organisatie van een vervoer enige vergunning dient aan te vragen, treedt zij steeds op in naam en voor rekening van de contractspartij. Zodoende gaat F&K LOGISTICS slechts een middelenverbintenis aan.

 

Voor zover uit het geheel van de instructies van de contractspartij blijkt dat de levering dient te geschieden voordat de activiteiten op de locatie van de levering normaal gezien aanvatten, zal de contractspartij er zorg voor dragen dat een persoon ter plaatse is om de levering in ontvangst te nemen, en de nodige documenten af te tekenen.

De contractspartij zal de contactgegevens van deze persoon, minstens zijn/haar naam en telefoonnummer bij de bestelling van het transport aan F&K LOGISTICS bezorgen.

Indien geen persoon wordt aangeduid, of indien de persoon niet ter plaats is op het ogenblik van de levering, gaat de contractspartij ermee akkoord dat F&K LOGISTICS het te leveren goed ter plaatse mag ontladen, waarna de levering door F&K LOGISTICS gecommuniceerd wordt aan de opdrachtgever op gelijk welke wijze.

Indien geen persoon wordt aangeduid, of indien de persoon niet ter plaatse is op het ogenblik van de levering, zal de contractspartij geacht worden de levering zoals omschreven in dit artikel zonder enig voorbehoud te hebben aanvaard.

 

Nà de aflevering van de goederen zoals hiervoor bepaald, draagt F&K LOGISTICS geen enkele verantwoordelijkheid meer t.a.v. deze goederen die op de plaats van aflevering verblijven op uitsluitend risico van de contractspartij.

 

De contractspartij dient F&K LOGISTICS integraal te vrijwaren voor elke mogelijke aanspraak m.b.t. deze afgeleverde goederen die aan laatstgenoemde zou worden gericht (zoals – doch niet uitsluitend – boetes uitgeschreven door overheden, contractuele dan wel buitencontractuele aanspraken van derden van welke aard ook).

 

De contractspartij garandeert F&K LOGISTICS dat de plaats waar de levering dient te geschieden voorzien is op de fysieke krachten die door het aan- en afvoeren, alsook door het laden en het lossen van het bestelde materiaal ontwikkeld worden.

Indien de contractspartij een specifieke zone heeft voorzien voor het aan- of afvoeren, dan wel het laden of het lossen van het materiaal, dan zal de contractspartij hieromtrent gedetailleerde gegevens meedelen aan F&K LOGISTICS bij de bestelling van het transport.

Indien bij de aankomst van F&K LOGISTICS blijkt dat de voor de levering voorziene zone niet bestaat, niet terug te vinden is, dan wel ontoereikend is, zal de contractspartij ter plaatse en op zijn/haar eigen risico een locatie voor het lossen aanduiden.

Indien de contractspartij niet ter plaatse is, dan wel niemand heeft aangeduid om dergelijke beslissingen te nemen, gaat de contractspartij ermee akkoord dat F&K LOGISTICS het te leveren goed ter plaatse mag ontladen, waarbij de levering gecommuniceerd wordt door F&K LOGISTICS aan de contractspartij op gelijk welke wijze.

Voor zover zich tijdens de aan- of afvoer, dan wel tijdens het laden of het lossen schade voordoet ten gevolge van deze fysieke krachten – bijvoorbeeld door de druk van het materiaal op het wegdek – erkent de contractspartij uitdrukkelijk dat deze F&K LOGISTICS zal vrijwaren voor elke vordering die haar gesteld wordt door derden.

Daarnaast erkent de contractspartij uitdrukkelijk dat in zoverre hij/zij zelf schade lijdt ten gevolge van de hoger vermelde specifieke krachten, hij/zij deze schade niet direct, dan wel indirect, kan en zal verhalen op F&K LOGISTICS.

 

Voor zover de door de contractspartij gevraagde belading van de goederen aanleiding zou geven tot enige aanspraken t.a.v. F&K LOGISTICS van overheden op basis van nationale dan wel regionale reglementeringen, staat het vast dat de contractspartij F&K LOGISTICS integraal zal dienen te vrijwaren voor deze aanspraken.

Voor zover de geplande vervoeropdracht na aanbieding van het voertuig op de plaats van afzending ingevolge een fout van de contractspartij, van welke aard ook, geen doorgang kan vinden, zal de contractspartij instaan voor alle schade die hierdoor in hoofde van F&K LOGISTICS ontstaat en zijn de overeengekomen vrachtprijs alsook alle door F&K LOGISTICS reeds uitgestelde kosten hoe dan ook integraal verschuldigd.

 

 

5. Aansprakelijkheid

 

De aansprakelijkheid van F&K LOGISTICS is steeds, ongeacht de aard van het vervoer, doch onverminderd andere eventueel dwingrechtelijk toepasselijke regelgeving beperkt tot deze bepaald in het CMR-Verdrag.

 

Wanneer naar aanleiding van het transport, aan andere goederen die zich onder de hoede van afzender, belader of bestemmeling bevinden, maar die niet de te vervoeren goederen zijn, schade ontstaat, dan is de aansprakelijkheid van F&K LOGISTICS, behoudens in gevallen van opzet, beperkt tot 10.000 EUR per schadegeval met betrekking tot deze goederen en voor zover deze schade te wijten is aan haar fout of nalatigheid.

 

Wanneer een deel van het transport wordt uitgevoerd met een andersoortig vervoersmiddel, dan wordt de aansprakelijkheid van F&K LOGISTICS bepaald volgens het nationale recht en de internationale Conventies die op betreffende vervoerwijze dwingend of conventioneel van toepassing zijn of worden verklaard en kan zij steeds haar aansprakelijkheid beperken in dezelfde mate als de door haar aangestelde vervoerders of aangestelden.

 

Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat de belading en lossing van de goederen gebeurt door de afzender en/of bestemmeling. In de mate dat de chauffeurs van F&K LOGISTICS of van de door deze laatste aangestelde vervoerder door de afzender of door de bestemmeling verzocht worden om deze daden te stellen, gebeurt dit onder uitdrukkelijk toezicht, controle en verantwoordelijkheid van de afzender en/of bestemmeling. F&K LOGISTICS draagt geen enkele aansprakelijkheid voor schade of vertraging ontstaan door en/of tijdens het inladen en lossen van de goederen.

De stuwing, voor zover dit mogelijk en/of noodzakelijk is, wordt uitgevoerd door de chauffeur op basis van de instructies van de afzender of belader conform art. 45 bis 3 van het Koninklijk besluit van 1ste december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. Indien het door F&K LOGISTICS aangewende voertuig of de gehanteerde stuwing ongeschikt blijkt omdat er incorrecte of onvolledige informatie werd meegedeeld door de contractspartij, zullen de kosten en schaden hierdoor ontstaan integraal ten laste van de contractspartij vallen.

 

Behoudens andersluidende vermeldingen op de vrachtbrief, wordt geen transportopdracht aangenomen onder een beding van rembours, onder aangenomen waarde van de goederen of bijzonder belang bij de aflevering. Het vervoer van risicogoederen (juwelen, geld, antiquiteiten, waardepapieren, accijnsgoederen etc.) wordt enkel aanvaard op risico van de contractspartij.

 

 

6. Pand/retentierecht

 

F&K LOGISTICS zal een pand- en/of retentierecht kunnen uitoefenen op alle materiaal en/of goederen die aan haar werden toevertrouwd, zij het voor transport dan wel op enige wijze onder zich heeft, en dit tot dekking van alle vorderingen op haar contractspartij, uit welke oorzaak dan ook.

Deze rechten strekken zich uit zowel over de hoofdsom, de interesten, het schadebeding en eventuele kosten.

Voor zover de verschuldigde bedragen vaststaan, en niet betwist worden, zullen deze rechten ophouden te bestaan van zodra F&K LOGISTICS volledig vergoed werd, dan wel van zodra de contractspartij voldoende zekerheden heeft gesteld ten belope van het volledig te vergoeden bedrag.

Voor zover de rechten betwist worden, dan wel niet exact begroot kunnen worden, zullen deze rechten ophouden te bestaan van zodra de contractspartij voldoende zekerheden heeft gesteld ten belope van het door F&K LOGISTICS ingevorderde bedrag én de contractspartij zich verbonden heeft tot het binnen een zekere termijn voldoen van de ingevorderde bedragen, eens deze zijn komen vast te staan.

 

 

7. Schuldvergelijking

 

Niettegenstaande elke insolventie, elke overdracht van schuldvorderingen, elke vorm van beslag en niettegenstaande enige samenloop zal F&K LOGISTICS schuldvergelijking dan wel schuldnovatie kunnen toepassen op de verplichtingen die F&K LOGISTICS ten overstaan van haar schuldeisers dan wel contractspartijen heeft, en die deze laatsten op F&K LOGISTICS hebben.

Aan dit recht wordt op geen enkele wijze afbreuk gedaan door de kennisgeving, dan wel betekening van een insolventie, overdracht van schuldvordering, elke vorm van beslag of enige samenloop.

Voor zoveel als nodig wordt in toepassing van art. 14 van de Wet d.d. 15 december 2004 betreffende de financiële zekerheden art. 1295 B.W. niet van toepassing verklaard.

De verplichtingen waarvan sprake in het eerste lid zijn te verstaan als elke verplichting en elke aansprakelijkheid die een partij ten overstaan van de andere heeft, zij het op contractuele dan wel op buitencontractuele basis, zij het een pecuniaire, dan wel een andere verplichting, waaronder niet-limitatief begrepen kan worden: betalings- en leveringsverplichtingen, elke schuld, elke verplichting voortvloeiend uit een garantie, elke verplichting om een onderpand te geven, dan wel het te behouden en elke andere verplichting, dan wel vereiste.

Voor zover een contractspartij van F&K LOGISTICS een factor wenst in te schakelen, dan verplicht zij zich ertoe om deze factor in te lichten van het bestaan van dit recht tot schuldvergelijking, dan wel schuldnovatie. De contractspartij verplicht zich ertoe F&K LOGISTICS te vrijwaren tegen elke vordering ingesteld door de ingeschakelde factor die verband houdt met schuldvergelijking, dan wel schuldnovatie.

 

 

8. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank

 

Op alle overeenkomsten en contractuele relaties tussen partijen is het Belgisch recht van toepassing.

 

Met betrekking tot geschillen tussen de partijen zijn bevoegd de Rechtbanken van de maatschappelijke zetel van F&K LOGISTICS, waarnaast ook de rechtbanken vernoemd onder artikel 31, 1ste lid van het CMR-verdrag internationale rechtsmacht hebben.

 

 

9. Nietigheid

 

De eventuele nietigheid van één van de bepalingen van deze voorwaarden heeft geenszins de nietigheid van de overige bepalingen tot gevolg, dewelke dus onverkort van toepassing zullen blijven.